Jai alai & gravelride (dag 22, 1523 km).

6 juli 2021 - Leitza, Spanje

Komoot gaf voor vandaag 2 routes richting Leitza: één route meer geschikt voor de racefietser en de ander meer voor de toerfietser. De racefietsroute zou natuurlijk vooral over asfalt en grotere wegen gaan terwijl de toerroute over een fietspad door het bos zou gaan. Natuurlijk voor die laatste gekozen, ondanks dat de route grotendeels (25 km bleek later!!!) onverhard was. Dat is met een gravelbike goed te doen maar die 2 tassen achter gaan soms toch flink te keer.

Echt schitterende route met prachtige uitzichten maar na 25 km bobbels was ik ook weer heel erg blij om asfalt te zien en vooral te voelen. Het was ook wel spannend: 25 km door een onbekend bos op een onverharde weg die alleen maar (niet steil) omhoog liep. En dan nog de zeker 30 kleine, pikdonkere tunneltjes…..wat was ik blij met mijn fietslampje.

De foto’s en de video spreken voor zich…

Waarom Leitza? Tja de campings zijn heel dun gezaaid in dit gebied en Leitza ligt ongeveer op de helft van de route San Sebastián- Pamplona. En in Pamplona wil ik graag een nachtje verblijven. In Leitza was ook nog een hostel te boeken: Hostal Jai alai. Bij het boeken dacht ik nog: zal wel een of ander spiritueel, boeddhistisch jongerencentrum zijn….ach waarom ook niet. Kunnen ze mij misschien nog wat leren en rust in de prie brengen.

Maar nee hoor, het is gewoon een fijn en net hostel en geen Nirwana, tempel of 8-voudig te bewandelen pad.  Wat betekent die naam dan?? Welnu: Jai alai is een sport waarbij je een bal van een ommuurde ruimte laat stuiteren door deze tot hoge snelheden te versnellen met een in de hand gehouden rieten cesta. Het is een variant van de Baskische pelota. Bron Wikipedia 😂

Goojenach (oh ja, bij aankomst vanmiddag was het 16 graden, regenachtig en donker, maar over het weer hebben we het niet meer😉).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Loe Notten:
    6 juli 2021
    Mooi verhaal met prachtige foto’s van een onbekend achterland. Tsja, je moet pijn lijden als je mooie dingen wil zien. Veel succes.
  2. Peet Notten:
    6 juli 2021
    Onbekend zeker. Zit hier op 600 meter hoogte, in een koud, nat en donker stukje Spanje. Schijnt dat hier altijd wolken hangen en vanaf Pamplona wordt t meer landklimaat, droger en warmer. Ben benieuwd 🤨
  3. Mam Pap:
    6 juli 2021
    Peter jullie hebben dat wel goed geregeld samen een paar dagen in Barcelona toppie wat een mooie rit vandaag veel succes op de verdere tochten
  4. Peet Notten:
    Slim he😉
  5. Elke:
    6 juli 2021
    Je mist niks hier. Ik zit nu aan de Maas op te drogen na een fikse bui. En ook nog eens geen vooruitzicht op Pamplona ;-)
  6. Peet Notten:
    7 juli 2021
    Jouw “Pamplona” komt nog….
  7. Bert:
    6 juli 2021
    Prachtige groene omgeving, lijkt meer op de Ardennen dan op Spanje.
    Ga je vanavond Jai Alai of Italië - Spanje kijken?
  8. Peet Notten:
    7 juli 2021
    Ik durf hier over het voetballen niet te beginnen Bert!
  9. Jhoy:
    7 juli 2021
    Jai Alai? Höbbe die Basken dat afgekeke van de Friezen? Baskisch kaatsen?
    Sjiek doe, trouwens!!
  10. Peet Notten:
    7 juli 2021
    Hubbe waal get vanein weg. Friezen en Basken: in begin un bitje stug en doanoa auch nog …😂